(2008-2011)
Note: I only changed the template cuz the old one doesn't work any more

الثلاثاء، يوليو 29، 2008

جديد .. مش عارف .. حاليا بالأسواق


عدنا والعود أحمد  ..مش عارفة مين أحمد وعود ايه اللى بيتكلموا عليه .. المهم اني الحمد لله رجعت ...

انا رجعت من المصيف بقالي فترة ... بس اتشغلت بقى فى التنسيق والشغل والأولاد وكده يعني – كنت مرحلة أولى على غير توقعي قبل النتيجة .. واشتغلت وبقيت امرأة عاملة :) -

فبقالي كتير مدخلتش مدونتي العزيزة .. والله كانت وحشاني جدا ..وكل المدونات اللى بحب ادخلها كانت وحشاني .

أخويا seven  عمل مدونة من فترة قصيره..وسماها " مش عارف!!" .. وأنا كان لازم أرحب بيه  فى الأول بس اتشغلت وأجلتها كذا مرة .. معلش .. عموما هو ما شاء الله عليه .. مش محتاج .. وكمان شوية هو اللى هيرحب بيا ... بس الواجب واجب .

أنا مبسوطة قوي انه دخل عالم التدوين ..و ده طبعا بعد الزن عليه .. هو مكنش فى دماغه،عشان كان بيعمل حجات تانية ... بس أنا بقى قعدت اقوله  ما تعمل مدونة يا 7 .. ما تعمل مدونة يا 7 .. لحد ما اقتنع بالموضوع .. وعمل المدونة .. بس سابها ومكتبش فيها حرف .. وبعد مدة ابتدى يدون فيها ...

أنا كنت بزن عليه لسببين .. السبب الاول : عشان يبقى ليا عزوة فى البلوجر :)

السبب التاني : عشان حاسه  انه عنده حجات كتير ممكن يقولها .. وحجات مختلفة جدا ..

أنا شخصيا  معجبة بدماغه قوي ..دماغه متكلفة...

 يعني مثلا ممكن كل الناس تشوف حاجة من زاوية .. هو بيشوفها  من زاوية مختلفة تماما ... ووجهة نظره عنها بتبقى  منطقية جدا ،ومقنعة ... وفى اغلب الاحيان بقول " أنا عمري ما فكرت فيها كده " .. باختصار ..7 تفكيره مش تقليدي خالص..

زائد اني عمري ما اتوقعت هو عايز يعمل ايه .. او بيفكر فى ايه .. دايما بيفاجئنا ...

أول حاجة عملها .. على ما اتذكر .. كانت الكتابة .. أول قصة كتبها كانت وهو فى سنة خمسة ابتدائي .. كانت قصة أطفال .. بس كانت جميلة قوي ومحدش كان متوقعها لأنه كان أول مرة يكتب ..والبيت كله كان فرحان بيه قوي ..والناس كلها شجعته ..

بعدها  مشي فى مشوار الكتابة والقصص القصيره .. وأسلوبه كان بتطور معاه كل ما يكبر.. ووصل لمستوى عالي جدا .. وده مش رأيي الشخصي .. ده كان بشهادة ناس مختصين .. كلهم اعجبوا بيه .. وقالوا عنه موهوب .. وكان دايما بيفاجئنا بكتاباته واسلوبه ...

لحد ماوصل للجامعة تقريبا أو فى اواخر ثانوي يمكن .. اهتماماته مشيت فى حتت تانية .. راحت بقى ناحية التصوير .. والاخراج والافلام وحجات كده ... و  عمل حجات جامده  جدا .. وبرده محدش كان يتوقع منه لا التصوير ولا الاخراج ولا اي حاجة من دول ... وفى كل صورة وفى كل فيلم كان بيفاجئنا  بحجات جديده .. بس على طول احنا فرحانين باللى بيعمله .. وبنشجعه .. ولما بيحتاج رأينا المحايد بيلاقيه على طول بدون مجاملة ..

بس أهم حاجه فيه بجد أنه بيبدع فى اللى بيعمله  ... وبيعمله بطريقة مختلفة .. وبيبقى حاسه قوي..

من الآخر .. ممكن أقول عليه فنان .. أو مبدع و دي كلمة أشمل .. 

أنا  مش هتكلم عليه أكتر من كده ... فى النهاية هو اخويا .. وشهادتي فيه مجروحة .. وممكن ناس تشوف أني ببالغ ... بس ان شاء الله ربنا هيكرمه .... والايام هى اللى هتثبت .. لانه باذن الله هيبقى حاجة جامدة فى المستقبل .. 

أنا عايزة أقوله اني فخورة بيه .. فخورة لأنه أخويا .. وبعيدا عن كونه اخويا .. فرحانه ان في ناس زيه .. وبنفس دماغه ،فى سنه ده .. 

وآخر حاجة أقوله ربنا يكرمك ويوفقك فى مستقبلك .. وفى أي حاجة هتعملها بعد كده ، عشان مش عارفه انت هترسى على ايه  :)  ..بس لما تشتهر ياعم ابقى افتكرنا زي ما قلت .. والعيل اللى يرجع فى كلامه . 
أنا كده خلصت اللى عندي الى الآن .. أشوفكم لما أشوفكم ان شاء الله  ..
 SaLaM