(2008-2011)
Note: I only changed the template cuz the old one doesn't work any more

الأحد، يوليو 13، 2008

هو لازم عنوان؟

بعد ما نزل التنسيق -لأ مش تنسيق دخول الجامعات -التنسيق بيني وبين اخواتى لاستخدام الكمبيوتر والاهم طبعا الانترنت ... ..وطبعا تم دلك نزولا على طلبي لأن "البنات بيتاكل حقها فى البلد دي " .. وعملت شكاوي ومظاهرات وما الى دلك -مش عارفة حرف ده مش طالع صح ليه - للسادة الوالد والوالدة ..وتمت المواقفة على مطالبي ..وتم تقسيم العمل على وحدتين ..وحدة للولاد ووحدة للبنات ..الولاد على الكمبيوتر بتاعنا اللى كنا بنتخانق عليه ..والبنات اللاب بتاع السيد الوالد..ودي طبعا كانت احسن حاجة ..بعد ما خليناها وايرلس... مصدقتش نفسي من فرط سعادتي ..
كانت حاجة جامدة اخر حاجة-فى الاول بس- يعني الوقت هيتقسم على اتنين بدل اربعة ..والتاني اصلا مش بيقعد كتير..
المهم قلت اخد جولة على المدونات وبتاع ..وياريتني ماخدت ..علشان ما شلتش اللاب من قدامي الا والساعة عدت واحدة ..صباحا طبعا ...يااااااااه ..وقت كتير بالعبيط ..كمان مطلعتش باللى كنت عايزة اطلع بيه ..بس اكتر حاجة حسيت بيها وده الغريب هو الملل وهبقى اقول ليه..
بس اكتر حاجة استفدتها ان مفيش حاجة اسمها نت بوقت مفتوح عشان حرام علي نفسي بجد .. فيه حجات كتير ممكن تتعمل فى الوقت ده ..العمر مش بعزقة .
فى جولتى بقى على المدونات اكتر حاجة حسستنى بالملل ..ان فيه مدونات كتير شبه بعضها ..مش فى الشكل طبعا ..فى المضمون..يعني الاساليب متشابه جدا ..وقليل لما لقيت مدونات ليها طابع مختلف ..مش عافة ايه السبب ..انا بتكلم عن الكتابات على فكرة..ومش بقول انى جامدة ولا حاجة ..بس بقول رأيي كقارءة ..
واكتر حاجة لفتتلى نظري بقى البروفايلات بتاعة المدونين ..يااااااه على التوافق بينهم مش معقول يا ربي ..فيه كده حجات مشتركة لازم تلاقيها فى "أغلب " المدونات ... يعني مثلا لازم تلاقي فى الاهتمامات .. القراءة والكتابة والرسم ..-على فكرة دول عندي انا كمان .. :) -
طيب سيبك من القراءة والكتابة ..يعتبروا حاجة طبيعية نوعا ما فى عالم التدوين ..كل مصر بقت بترسم يا جدعان .. محدش يعني بيحب يعمل اي حاجات تانية..كل الناس بتحب التلات حجات دي .. طيب سيبك من دي عادي .. اصلا ياريت كل الناس تقرا وتكتب وترسم ..مصر كلها تبقى مفكرين وكتبة وفنانيين
ليه بقى فى الافلام المفضلة لازم تلاقي فيلم You've Got Mail .. ولما اقول لازم يبقى قصدي لازم .. وبعده فيلم brave heart ..وممكن بعدهcity of angels .. بس الاولاني اكتر حاجة ... مش بقول انها افلام وحشة ..جامدة وكل حاجة ...بس مثلا فيه ناس مش حاطة غير الاولاني مثلا والباقى كله عربي ..طيب ليه ..يعني مشفتش فيلم اجنبي غيره عجبك ...
وحتى الردود اللى المفروض بتعبر عن الرأى الشخصي ..كلها متشابهة .. كأن حد هيضربني أأه لو كتبت حاجة غير ..
على فكرة الحكاية دي مملة قوي وتقرف ..ودي فى كل حاجة فى مصر ..مش بس التدوين ..ابسط الامثلة لو فتحت التيليفزيون ..هتلاقي اسماء البرامج كلها شبه بعض ... يعني حبكت تبقى العاشرة مساء .. وتسعين دقيقة ..الاسمين غير بعض بس بينهم رابط .. وبعدين تسعين دقيقة .. بقى اكتر من ساعة ونص.. ومثلا لماهالة سرحان عملت برنامج الهوا هوانا ..كل اسماء البرامج بقت عن الهوى .. الهوا سوا .. الهوا هواك .. هوانا .. هوا خالتى ...هو هو ..حاجة غريبة
كأن الابداع اختفى .. ومش عايزين نشغل دماغنا ..طيب مش عارف تشغل دماغك ..اقعد في بيتكم ...
يعني نرجع للتدوين تاني .. ليه تسرق بوستا ت ناس غيرك كتبوها وابدعوها وتعبوا فيها ..عايز انت تيجي على الجاهز ..وتاخد تعبهم ..والناس تقول عليك جامد ..طيب لما انت مش بتعرف تكتب عامل مدونة ليه ..
والله زهقت من الكلام وطهقت .. من الاخر مفيش فايدة .. احنا اصلا فى عصر الاضمحلال ..لازم الابداع يختفي .. واصلا مجتش عليه ..

هو موضوعي مش محدد بس معلش.
بس ملحوسة صغنتوتة :انا مقصدش حد بعينه من كلامي ..انا بتكلم بشكل عام .. وتاني مرة ..انا مش بقول على نفسي انى احسن من حد انا بقول رأيي بس .

على فكرة لقيت مدونين كتير جدا من المنصورة ..دي بقى عادي ...تحية لكل المدونين اللى من المنصورة ..عشان بلد بابايا ..بعني بلدي ..أنا بروحها قليل .. بس بحبها قوي
كده خلص الكلام .. أشوفكم لما اشوفكم
SaLaM