(2008-2011)
Note: I only changed the template cuz the old one doesn't work any more

الأربعاء، يوليو 16، 2008

نجحت يا جدعان


الحمد لله الحم دلله الحمد لله الحمد لله الحمد لله
الحمد لله الحم دلله الحمد لله الحمد لله الحمد لله
الحمد لله الحمد لله الحمد لله الحمد لله الحمد لله
الحمد لله الحمد لله الحمد لله الحمد لله الحمد لله
الحمد لله الحمد لله الحمد لله الحمد لله الحمد لله
الحمد لله الحمد لله الحمد لله الحمد لله الحمد لله
أكيد عارفين أن النتيجة طلعت يوم الاثنين .. أو الثلاثاء عشان ظهرت بعد الساعة 12 ...أحكي من الأول ولا من الآخر ؟! هحكي من الأول ..
يوم الأثنين بعد ما كتبت البوست اللى فات .... سبت "صفحة وزارة التربية والتعليم ..منهم لله "
مفتوحة على اساس ان النتيجة هتطلع عليها يعني وقعدت اتفرج على التليفيزيون - كنت بتفرج على معز مسعود – وكله تمام ...
طبعا طول الوقت التيليفون كان بيرن .. والعيال اصابي يسألوني : هاه ايه الاخبار . وردي كان بيبقى : أنا فاتحه الصفحة اهه .. لسه مفيش حاجة ... كاتبين النتيجة بعد قليل ...
الى ان جائتني الصاعقة ...
تررن تررن ..
أنا : الو
صوت حزين يتكلم " واحدة صاحبتي متعرفوهاش" :ايوة يا فانيلا .. جبتي النتيجة ؟
أنا : لأ .. هي طلعت أصلا ؟!!!
صاحبتي بنفس الصوت الحزين : ايوه طبعا وانا جبتها .
أنا وقلبي وقع فى رجليا : طيب وعملتي ايه ؟!
صاحبتي وهي شبه بتعيط : جبت 91 .
أنا وأعصابي باظت خالص : طيب يا بنتي حلو .. مبروك يا حبيبتي ... هي : الله يبارك فيكي ...
أنا: بصي هقفل عشان أشوف هعمل ايه عشان النتيجة مش طالعة عندنا ..سلام .
عملت ري فريش والصفحة زي ماهي ...بعد قليل ..
في نفس اللحظة رن تيليفون تاني ...
..تررن ترررن ..
أنا بكل توتر طبعا :ايوه ..
خالتي : أيوه يا حبيبتي عملتي ايه ؟!
أنا : ما عملتش حاجة .. لسه ما جبتش النتيجة .
خالتي : طيب رقم جلوسك كام .
أنا : ( أخ لا كله الا ده ) عايزاه ليه يا خالتو ؟؟ ( سؤال زكي صح ..لأ .. سؤال استعباط) .
خالتي : يا بنتي هاتي اجيبلك النتيجة ..
أنا : لأ يا خالتو لأ ..أنا عايزه أكون أول حد يتصدم بيها
وبعد حوار وجدل ومناهده .. أقنعتني خالتو اني اديها رقم جلوسي .. خصوصا ان البيت كله كان على أعصابه ... ومرضتش اتعب اعصابهم أكتر ..
عدت دقائق .. وخالتو اتصلت .. وبشرتني بمجموعي .. بجد ساعتها ماصدقتش نفسي من الفرحة لعدة أسباب : أولها اني مكنتش متوقعة المجموع خالص خالص خالص .. تانيها ان المجموع ده بقالي كتير مش بجيبه .. تالتها ..ان المواد اللى كنت خايفه منها الحمد لله جبت فيها درجات حلوة ... أنا مفرحتش عشان المجموع فى حد ذاته .. فرحت عشان جزء كبير من ثقتي فى قدراتي رجعلي تاني ..
أناكنت مرتبة نفسي اني هرضى باللى ربنا هيدهولي .. والحمد لله كرمني . شعوري ساعتها ..مايتوصفش ..
بعد ما فقت شوية كده : حاولت اجرب تاني على صفحة الوزارة .. عشان اطمأن على صحابي .. لقيتها زي ماهي .. اصلا ناس كتير ما عرفوش يجيبوها .. بما فيهم المشتركين فى الدي اس ال طبعا ... لان ولاد ال ... الله يسامحهم ... باعو النتيجة لأربع شركات بس من ضمنهم لينك ومصراوي .. وعشان كده ..بتوع
تي أي داتا معرفوش يعملوا حاجة ... بلد كل حاجة فيها بايظة .. حتى دي بيبيعوها ؟
خالتي اليوم ده كانت هتولع فيا .. لاني اديتلها قائمة بأسامي " الاقارب والجيران والأصحاب " ... استغلال بقى هتقول ايه ..
واليوم ده بردو مصر كلها كانت بتكلم بعضها لحد الصبح .. وكأننا الظهر مثلا .. حتى أنا .. نمت بعد صلاة الفجر.. بس نمت بعد ما هيست جدا جدا .. ولو ما كنتش نمت كنت هبقى فى حته تانية غير بيتنا .

على كل حال ... آسفة لأني طولت عليكم .. أصل كان عندي كلام كتير ... وغالبا نسيت حجات كتير بردو ...
عايزة بس أبارك لكل الناس الناجحين .. مبرووووووووووك ... وأقول لكل طلاب العلمي وخصوصا علمي رياضة .. اللى امتحاناتهم كانت غبية ... منهم صاحبتي اللى كنت بتكلم عليها متزعلوش وان شاء الله لو ما جالكوش اللى انتو عايزينه .. هيعوضكم بحاجة احسن ... مع اني شايفة ان مجموع 91 حلوجدا .. بالنسبة لبلد" طبيعي " ..مش احنا طبعا..
ايه ده ؟! هو أنا ما قلتش نتيجتي ؟! من باب الغلاسة مش هقول ..بس لو حد سألني هتنعطف وأقول .. بس اوعى. .اوعى ..حد يقول :من باب الغلاسة مش هسأل :)
كفاية قوي كده .


SaLam