(2008-2011)
Note: I only changed the template cuz the old one doesn't work any more

الأربعاء، مارس 26، 2008

صيف على الابواب .. وامتحانات على الابواب برده ...

انا مش عارفة .. هو احنا بقينا صيف ولا لسه .. عموما الناس كده كده صيفوا ولبسوا صيفي وجابوا من الاخر ...
هو الجو لحد دلوقتى تمام .. من وجهة نظري يعني ..
بخصوص الصيف ، انا دايما كنت بقول اني بحب الشتا اكتر من الصيف .. كنت بقول الصيف ده حر وشمس وقرف ... ياااه .. ومهما خففت فى هدومك هتفضل حران وزهقان ....
انما الشتا ده حاجة تانية .. كاكاو سخن .. مطر وجو مغيم .. وعيال صغيره طالعة فى الشبابيك والبلكونات مادين اديهم للمطركانهم هيمسكوه .. وناس بتجري فى الشارع .. هدوم تقيلة وكوفيات .. حجات كده بحبها ..
بس الايام اللى فاتت لما الحر دخل فجأة .. اكتشفت اني مكنتش واخده بالى ..ان اجمل ذكرياتي كانت فى الصيف ....
ذكرياتي وانا بلعب مع اخواتي الكبار فوق سطح بيتنا فى قطر واحنا صغيرين ، والشمس واكلة دماغنا بس احنا ولا كان على بالنا .. كل اللى كان فى دماغنا ساعتها اللعب ....
والايس كريم و"اللوليتا" والعصير اللى كنت بحطه فى الفريزر لحد ما يتلج وبعدين آكله بالمعلقة .. متسألوش ازاي ، ومكعبات التلج اللى كنت باكلها ... ومامتي تقوللى " كده غلط هتجيلك اللوز " :) ... ، بس انا مكنتش بقتنع بالكلام ده .......
وايام اللعب والجري فى خامسة ابتدائي فى عز الشمس .. صيادين السمك وعسكر وحرامي ... وعيال مبتهمدش ..، وامتحنات اخر السنة اللى بتخلص فى 4 ايام ............
وأيام اعدادي .. لما كنا بنروح انا وصاحبتي كل يوم من المدرسة للبيت مش .... وكنا لازم نشتري دولسي قشطة واحنا مروحين ، الطريق مكنش قصير والدنيا كانت بتبقى حر ........ بس احنا كنا بنلاقي نفسنا قدام البيت فجأة .......
الصيف ده بالنسبالى يعني حجات كتير .. يعني كورنيش الدوحة والمراجيح .. وايام النقل لبيتنا .. وعمرودياب .. ومرسى مطروح السنة الى فاتت ...حجات كتيييير كتير مقدرش انساها .. اجمل ذكريات واجمل ايام ...
دلوقتي اكتشفت اني بحب الصيف زي ما بحب الشتا ... كل فصل وليه طعم وجو مختلف ...
اصلا كل ايام ربنا جميلة ... وكل صيف وانتم طيبين .......


**********************************************
يا جماعة الخير على رأى السعوديين ... ده تقريبا اخر بوست ليا فى شهر مارس ... احتمال كبير يبقى لحد شهر سبعة وعليكو خير ....
طبعا عارفين ليه .. خلاص باقي من الزمن تييييييييييييت .... ولازم نعلن حالة الطوارىء ... امتحناتي اول سته ... يلا شهرين ونودع حياة المدارس ان شاء الله .... لا تنسوني من دعاءكم ... واستودعكم الله الذى لا تضيع ودائعه ...
*********************************

شكرا لكل الناس اللى قريتلى وشجعتني ونصحتنى ..

Jehad
dr.wael
eric matt
moka
dr. nado